HR Horizon

Stater behandelt met 1300 medewerkers in opdracht van banken en verzekeraars ruim één miljoen hypotheekleningen voor ruim één miljoen consumenten. In twintig jaar tijd groeide Stater uit van een klassiek administratie- kantoor met vooral een papieren proces naar een full service geavanceerde BPO-dienstverlener voor de hypotheekmarkt. Online is normaal “Het is ongelooflijk hoe snel de wereld in een zeer korte tijd is veranderd en daarmee ook ons werk binnen Stater”, vervolgt Sebastian. “Consumenten vinden internetbankieren al jaren heel normaal, tegelijk werd er heel lang geaccepteerd dat het hypotheek- proces vooral een papieren proces was. Dat consumenten tot voor kort eens per jaar geïnformeerd werden over de ontwikkeling van hun hypotheek, daar komt nu wel heel snel verandering in. Consumenten willen online real-time hun dossier kunnen inzien en verwachten transparantie. Wij faciliteren geldgevers in dit proces.” Bonnen per post HR Business Partner Laurens Vernooij licht toe: “De digitalisering is niet meer te stoppen en ontwikkelt zich steeds verder. Neem een hypotheek met een bouwdepot. Nog niet zo lang geleden moest je als consument al je bonnen van bouwwerkzaamheden bewaren en per post opsturen. Hier werden al die bonnen gescand en beoordeeld. Inmiddels maken veel consumenten gebruik van een app waarmee ze foto’s van hun bonnen kunnen uploaden. Het bestand dat wij dan krijgen wordt digitaal verwerkt, ook de autorisatie van de bonnen gebeurt met behulp van slimme softwareprogramma’s. Er komt geen mens meer aan te pas. Digitalisering kent veel vormen en de toepassingen ontwikkelen razendsnel. Zo wordt er ook gewerkt aan het mogelijk maken van het raadplegen van bronnen. Denk aan de werkgeversverklaring die nodig is als je een hypotheek wilt afsluiten. Nu is er nog een fysiek document nodig, ondertekend door de werkgever. Er zijn ontwikkelingen gaande dat dit soort persoonlijke documenten digitaal direct vanuit de bron door consumenten vrijgegeven kunnen worden. Dat betekent wederom een vereenvoudiging en dus versnelling van het aantal noodzakelijke handelingen.” Veranderende competenties Daar waar voorheen vooral mensenhanden te pas kwamen aan het administratieve werk, wordt nu gekeken naar slimme automatiseringsoplossingen en ander type dienstverlening. De veranderingen vragen ook andere competenties van medewerkers. Sebastian: “We zien dat administratief werk verdwijnt en tegelijk ontstaan er nieuwe banen en ontwikkelt het bestaande werk zich naar een ander niveau. Wij zijn heel actief bezig onze mensen te betrekken bij de veranderingen en de impact die het op ons allemaal binnen Stater heeft. Daarvoor hebben we een programma ontwikkeld met Stategische personeelsplanning noodzakelijk voor succes “Onze werkwijze is door digitalisering enorm snel veranderd en we staan nog maar aan het begin. Daarom sturen we binnen Stater heel actief op ontwikkeling van mensen en bewustwording van het effect van alle veranderingen”, vertelt Sebastian de Bruijn, Manager Centrale Diensten binnen Stater. 7 INTERVIEW

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2MDM=