HR Horizon

de overheid om de arbeidsmarkt te moderniseren, is de vraag of werkend Nederland er veel mee is opgeschoten. Er blijft immers veel onduidelijk. Even terug in de tijd. De VAR-verklaring zou in 2015 plaatsmaken voor de Beschikking Geen Loonheffingen. Omdat er zorgen waren dat de IT-systemen van de Belastingdienst dit niet aan zouden kunnen, werd er overgeschakeld op de wet DBA. Deze krijgt zoals bekend, binnenkort weer een opvolger. Onlangs publiceerde de Rijksoverheid een onderzoek waaruit bleek dat werkgevers de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) onduidelijk vinden. In de aanloop naar de verkiezingen in 2017 vroeg mijn collega Tjebbe van Oostenbruggen zich af waarom arbeidsmarktkwesties zo ingewikkeld zijn, terwijl de oplossingen toch zo simpel lijken. Ik herhaal hier de zes aspecten, die hij in zijn column benoemde, waar alle partijen het over eens kunnen zijn: • Ziek? Dan is er een vangnet nodig, maar de lasten zijn groot voor werkgevers. • Flex moet minder flex en vast moet minder vast. • Uitbuiting mag niet. Schijnzelfstandigheid moet worden bestreden. • Ondernemers zijn de smeerolie van de economie. • Zzp’ers moeten iets van zekerheid hebben in geval van arbeidsongeschiktheid. • Werkgevers en opdrachtgevers hebben baat bij duidelijkheid en vrijwaring als zij alles goed geregeld hebben. Het kabinet Rutte III heeft inderdaad initiatieven genomen. De aanpak Perspectief op Werk moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat er meer kansen komen voor mensen ommee te doen. Bovendien ligt er een pensioenakkoord met sociale partners. En er zijn met werkgevers maatregelen rondom loon- doorbetaling bij ziekte overeengekomen. Ondanks dit kleine onderhoud is het zzp-beleid na vier jaar nog altijd erg onduidelijk. Ons arbeidsrecht dateert uit de jaren ‘60. Inmiddels ziet onze wereld er wel heel anders uit. Door toenemende automatisering en robotisering neemt de vraag naar middelbanen Anne Meint Bouma, directeur Brainnet k durf het bijna niet te zeggen... maar ondanks alle initiatieven van Ons arbeidsrecht dateert uit 1960, we snakken naar modernisering. af, terwijl de vraag in laag- en hoogbetaalde vakgebieden toeneemt. Daarnaast moeten we met zijn allen langer doorwerken. Ik kijk reikhalzend uit naar het advies van de commissie-Borstlap. Deze commissie komt met een analyse en uitgangspunten voor het volgende kabinet als het gaat om regulering van werk. Ik durf het bijna niet te zeggen… maar de zes bovengenoemde aspecten uit de column van 2017 zijn wat mij betreft nuttige denkrichtingen. Ik durf het bijna niet te zeggen… maar zal het volgende kabinet wel met een wet komen die duidelijkheid en modernisering brengt? Benieuwd of deze wet ook weer uit drie letters bestaat na de BGL, VAR, DBA, WWZ, AVG en WAB. Ik heb hier wel een suggestie voor: Wet Modernisering Arbeidsmarkt. 9 COLUMN

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2MDM=